mandag den 1. juli 2013

Koldthævede rugboller

Helt nybagte boller er vist altid et hit for de fleste! Disse koldthævede rugboller, er super lækre men også super smarte, da dejen røres sammen om aftenen, og så skal den ellers bare stå og hæve i køleskabet natten over. Om morgenen er alt man skal gøre, at forme boller ved hjælp af to skeer og putte bollerne i ovnen. Lettere kan det jo næsten ikke være. Langtidshævet brød er bare rigtig lækkert og nemt. To vigtige krav i vores køkken!


Koldthævede rugboller
Ingredienser:
8 koldt/lunkent vand
50 g gær
200 g knækkede rugkerner (skal iblødsættes min. en time inden dejen røres sammen!)
60 g 5-kornsblanding
60 g fiberbageblanding
30 g hørfrø
50 g solsikkekerner
100 g rosiner/tranebær
400 g rugmel
350 g hvedemel


Fremgangsmåde:
- rugkerner sættes i blød i kogende vand i 1-4 timer (hvis du kun har 1 time, skal der hældes kogende vand på et par gange)

- når kernerne er udblødte, blandes vand og gær
- tilsæt alle kernerne og rosinerne
- tilsæt rugemelet lidt efter lidt, og rør dejen godt ud
- derefter tilsættes hvedemel lidt efter lidt, til dejen har fået en god konsistens, men stadigvæk er lidt klistret
- lad dejen hæve natten over i min. 8 timer (jeg lod min hæve i 15 timer, det fungerede fint)


- efter dejen har hævet i min. 8 timer, tændes ovn på 200 graders varmluft
- dejen formes til boller, og dette gøres med to skeer, sådan man former nogle rustikke og ikke helt runde boller (dette gør man for ikke at presse luften ud af bollerne)
- drys lidt sesamfrø eller græskarkerner på toppen og bag dem i ca. 20 min ved 200 graders varm luft


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar