onsdag den 17. juli 2013

Verdens bedste gulerodskage

Til min fødselsdag i lørdags for vores mors side af familien, lavede jeg min yndlings bradepande-kage. Det er virkelig den bedste opskrift. Jeg har lavet den et par gange, og mange jeg kender har lavet gulerodskage efter denne opskrift, og alle er altid vilde med den! Det bedste er næsten, at denne kage er lige god lige meget om den er helt nybagt eller om det er tre dage siden den blev bagt. Jep, det er rigtig nok! Det forbliver fugtig og lækker i virkelig mange dage! Dette står i stor kontrast til fx en almindelig chokolade brandepande kage, som jeg ofte synes, er tør allerede dagen efter den blev bagt. Jeg har også prøvet at fylde denne dej i muffins forme, og det fungerer fint. Her skal man dog huske at forkorte bagetiden med 15-30minutter :-)


Verdens bedste gulerodskage (1 lille bradepande, inspiration: newyorkerbyheart)
Ingredienser kage:
350g sukker, jeg brugte her 200g brun farin og 150g alm. sukker (man bestemmer selv forholdet, og man kan også bruge andre slags sukker fx rørsukker, og hvis man elsker den krydrede smag, kan man også bare bruge 350g brun farin, det er også lækkert)
3 dl smagsneutral olie
4 æg
300g mel
1 spsk kanel
1 tsk fint salt
2 tsk natron
1 spsk kakaopulver (bagekakao)
350g revne gulerødder
50g valnødder grofthakkede

Ingredienser creamcheese frosting:
125g flødeost neutral (ikke light!)
50g rigtig smør (ikke blandingsprodukt som fx kærgården!)
kornene fra 1 vanillestang
250g flormelis


Fremgangsmåde:
- pisk sukker, brun farin og olie cremet
- pisk nu 1 æg i blandingen af gangen og pisk godt efter hvert æg
- bland mel, kanel, salt og natron sammen og sigt det i dejen, hvorefter det vendes sammen med en grydeske
- herefter vendes revne gulerødder og hakkede valnødder i
- fyld nu dejen i en bagepapirs-beklædt lille bradepande
- bag i ca. 60 minutter ved 175 grader
- når den er færdigbagt afkøles den på en rist

- pisk flødeost og smør til en cremet masse
- tilsæt vanillekornene og flormelis lidt af gangen
- pisk til massen er helt glat og smager perfekt (tilføj evt. mere flormelis eller lidt citronsaft for hhv. mere sødme eller syrlighed)
- smør frostingen på den kolde kage





Charlotte

2 kommentarer:

  1. Åh, jeg élsker bare gulerodskage <3 Især med creamcheese frosting på <3

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er virkelig en god kage og en lækker, syndig frosting! En gulerodskage uden creamcheese frosting er bare heller ikke rigtig en gulerodskage ;-) Solskins hilsen Bettina & Charlotte

      Slet