torsdag den 11. juli 2013

Grove gulerodsboller

Disse boller er super nemme og lækre at lave som enten frokost eller morgen boller, da de ikke skal hæve i ret lang tid. De smager super skønt og mætter meget! De er rigtig svampede inden i pga. gulerødderne, og dette, mener jeg personligt, gør boller ekstra lækre. At de er så svampede gør også, at boller ikke bliver tørre så hurtigt som normale boller gør. Og så gør gulerødderne jo også, at de lige bliver lidt sundere ;-) Mine blev lidt flade, men hvis dette også sker for dig, kan du gøre ligesom mig og blot komme pålæg på bunden :-) Mine blev nok flade pga. meget saftige sommer-gulerødder, så hvis du er i tvivl mht. mængden af mel, så kom lidt ekstra i for en sikkerhedsskyld.


Grove gulerodsboller  (ca. 14 mellemstore boller)
Ingredienser:   
6 dl lunken vand
50 g gær
400-450 g gulerødder (hvis de ikke er økologiske, skal denne vægt være for de skrællede gulerødder)
½ tsk salt
1 spsk honning
1 dl grove fibre havregryn
½ dl hørfrø
1 dl solsikkekerner
1 dl græskarkerner
1 dl græsk yoghurt (2%)
550 g rugmel
500 g hvedemel (evt. lidt mere)



Fremgangsmåde: 
- inden man begynder med dejen, rives gulerødderne på den grove side af rivejernet
- bland vand og gær i en skål til gæren er helt smeltet
- tilsæt de revne gulerødder, salt, honning og græsk yoghurt og rør herefter godt
- tilsæt dernæst de grove havregryn, hørfrø, solsikkekerner og græskarkerne og rør herefter godt
- herefter tilsættes rugmel hvorefter hvedemel tilsættes lidt efter lidt, til du synes dejen har en god konsistens
- stil dejen ved stuetemperatur i ca. 1 time
- form bollerne og drys med græskarkerner på toppen, og lad dem efterhæve 30 min
- tænd ovnen på 200 graders varmluft
- bollerne kan efterhæve mens ovnen varmer
- bag bollerne i ca. 30 min. eller indtil de er blevet fint lysebrune.



Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar