mandag den 27. april 2015

Flot hindbær-snurre brød

En dag ville jeg bage et lækkert kage-brød til min studie gruppe, og jeg tænkte derfor straks på et banan-kanel brød, jeg tidligere har bagt! Der er dog en i gruppen, der ikke kan lide banan, så derfor lavede jeg en ny udgave af med hindbær. Jeg har dog stadig brugt samme flette-metode som med banan-kanel brødet. Og ja brødet fald i god jord og var væk på ca. 15 min, så det kan man vist sige, var et vellykket brød :-)


Flot hindbær-snurre brød
Ingredienser dej:
40 g gær
1 spsk sukker/honning
2 dl skummetmælk (lunken)
1 æg (heraf kun æggeblommen, men gem æggehviden til pensling)
2 spsk smeltet smør
5,5 dl hvedemel
1/2 tsk salt

Ingredienser fyld:
0,5 dl sukker
0,5 dl blødt smør
4 tsk kanel
250 g hindbær eller andet bær/frugt (jeg brugte optøede hindbær fra frost)
2 spsk sukker
1 æggehvide (lagt til side fra tidligere)



Fremgangsmåde:
  • I en skål kommes lunken mælk, smør, sukker og gær, og det røres godt sammen 
  • Dernæst tilsættes æggeblommen (sæt æggehvide til side på køl) 
  • Tilsæt salt og mel, og ælte dejen godt 
  • Lad dejen stå til hævning i et lunt rum i ca. 1 time, eller til dejen har fordoblet sin størrelse 
  • Når hævningen næsten er færdig, tændes ovnen på 190 grader varmluft 
  • Lav fyldet ved at piske smør, sukker og kanel sammen til en luftig masse (gerne med elpisker) 
  • Rul dejen ud til en rektangel 
  • Smør kanel-fyldet ud på dejen, og fordel hindbær ovenpå 
  • Rul nu dejen sammen til en lang pølse 
  • Skær den halvt over hele vejen pånær de sidste 5 cm 
  • Flet dejens to sider over hinanden, og lad de to ender mødes til slut 
  • Kom brødet i en springform beklædt med bagepapir i bunden. 
  • Pensel brødet med den tilsidesatte æggehvide. 
  • Bag brødet i ca. 20-25 min eller til det er lækkert gyldent (mit brød fik måske lige et par minutter for længe, så hold godt øje til sidst) 
  • Nyd brødet lunt til fx en lækker brunch som det er eller med et tyndt lag smør




Bettina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar