tirsdag den 17. juni 2014

Spelt franskbrød med græsk yoghurt

Brød, brød, brød, jeg bliver ved med at sige det, men ja jeg elsker det, det er nok min største svaghed når det kommer til mad... Jeg elsker et stykke lækkert nybagt franskbrød, og der er i mine øjne intet bedre end det!! Dette franskbrød er ikke helt normalt, da man normalt laver franskbrød på tykmælk, men istedet har jeg leget lidt med ideen om et franskbrød på græsk yoghurt! Det blev utroligt lækkert, blødt i midten og sprød på overfladen. Perfekt til weekend brunch eller lignende! :-)


Spelt franskbrød med græsk yoghurt
Ingredienser: 
50 g smør
4 dl mælk
1 dl græsk yoghurt
30 g gær
2 tsk sukker
1 tsk salt
300 g groft spelt mel
400 g hvedemel



Fremgangsmåde: 
  • Smelt smørret i en gryde
  • Tag gryden af varmen og tilsæt mælk, og rør det godt sammen 
  • I en skål kommes mælke blandingen i sammen med græsk yoghurt
  • Tilsæt sukker, gær og salt, og opløs det 
  • Tilsæt spelt melet og rør godt med en grydeske
  • Tilsæt ca. 300 g af hvedemelet, og rør dejen godt sammen (den må gerne været lidt klistret)
  • Lad dejen hvile et lunt sted i ca. 1 time
  • Herefter æltes dejen igennem på et meldrysset bord med de sidste 100 g hvedemel 
  • Form dejen som et brød på en beklædt bageplade 
  • Lad dejen efterhæve i ca. 45 minutter
  • Kom brødet ind i en kold ovn på 200 grader og bag det i ca. 25-30 min. 
  • Lad brødet køle af på en bagerist
  • Nyd :-)
Bettina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar