onsdag den 11. juni 2014

Groft speltbrød på øl

Jeg bager normalt altid selv det brød, jeg spiser, så derfor synes jeg, det er vigtigt at lave lidt forskelligt brød en gang imellem. Derfor valgte jeg at lave dette super lækre og velsmagende spelt brød for nylig! Dette brød var super nemt at lave, og det krævede ikke mere end en skål og en grydeske! :-)
Groft speltbrød på øl
Ingredienser:
33 cl øl (jeg brugte normal øl, men mørk øl kunne også være super lækkert)
1 dl vand
25 g gær
200 g groft spelt mel
1,5 tsk salt
25 g smeltet smør
400 g hvedemel

Fremgangsmåde: 
  • I en skål blandes øl, vand og gær godt sammen
  • Tilsæt salt, groft speltmel og smør 
  • Rør godt med en grydeske (denne opskrift kan sagtens laves uden røremaskine) 
  • Tilsæt hvedemelet lidt efter lidt
  • Ælt dejen godt igennem og kom film over skålen, og stil den på køl i ca. 12-20 timer
  • Efter hævningen tages dejen ud og æltes igennem evt. med lidt ekstra mel
  • Form brødet, og lad det efterhæve i ca. 2 timer 
  • Bag brødet ved 225 grader i ca. 25-30 min (dæk evt. brødet til med bagepapir efter 15 min, for at gøre det mere sprødt) 
Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar