lørdag den 10. maj 2014

Perlebyg-otto med bønner og tomat

Jeg elsker risotto, men det er jo ikke altid det sundeste at spise. Derfor elsker jeg at lave anderledes alternativer til risotto. Denne gang lavede jeg en udgave med perlebyg, som endte med at være vildt lækker! Denne ret er virkelig nem at lave, og så er den jo også utrolig billig at lave, som man kan se på ingredienslisten. Både børn og voksne elskede retten, så den skal helt sikkert laves igen en anden dag. Jeg serverede min perlebyg-otto med et lækkert stykke lam, men det er egentlig ikke nødvendigt med kød :-)


Perlebyg-otto med bønner og tomat
Ingredienser: 
1 spsk olie
0,5 løg (groft hakket)
3 fed hvidløg
200 g perlebyg
2 dl hvidvin
4 dl vand
180 g frosne bønner (hakket groft)
2 tomater (godt modne)
2 spsk tomat sovs eller tomatpuré
2 spsk citron saft
salt
peber


Fremgangsmåde:
  • I en tykbundet gryde svitses løg og hvidløg i olie til de er let gyldne 
  • Dernæst tilsættes perlebyg, og de svitses i ca. 1-2 min under konstant omrøring 
  • Tilsæt vand, hvidvin, tomat sovs og citron 
  • Lad det koge i ca. 20 min og husk at røre lidt imens
  • Herefter tilsættes bønner, tomat (skåret i  skiver), salt og peber 
  • Lad det koge i endnu ca. 10 min eller til perlebygen er kogt mør (der skal gerne stadigvæk være lidt bid i)


Bettina

Ingen kommentarer:

Send en kommentar