lørdag den 8. marts 2014

Verdens bedste pandekager og crépes

Opdagede I, at det var pandekagedag i tirsdags? Jeg gjorde, og derfor blev der lavet verdens bedste pandekager til dessert på sådan en kedelig tirsdag. Herhjemme steger vi altid pandekager som crépes (altså så tynde som muligt), da vi har en rigtig crepe-pande :-) Vores store kærlighed til crépes hænger måske sammen med, at vi elsker Paris, og gangene hvor vi har spist crépes med skinke og ost på et gadehjørne i Paris, kan i hvert fald ikke tælles på en hånd ;-) Denne opskrift er desuden også perfekt til almindelige pandekager! Pandekagedej kan man sagtens lave på slump (hvilket jeg tit har gjort og fortsat vil gøre), men med denne opskrift er man sikker på at have en dej, der er let at arbejde med, og det er altså ofte dét værd.


Verdens bedste pandekager og crépes (10-15 stk)
Ingredienser:
2 dl hvedemel
1 dl fuldkorns mel (fuldkorns ølandshvede mel er perfekt hertil, da det har en skøn sødme)
3 æg
4 dl mælk
½ tsk salt
½ tsk kardemomme
½ tsk vanillepulver


Fremgangsmåde:
  • Rør æggene og mel sammen og tilføj mælken
  • Tilføj salt, kardemomme og vanillepulver
  • Pisk dejen grundigt sammen så der ikke er nogen klumper
  • Lad helst dejen stå på køl i minimum 30 minutter inden pandekagerne laves
  • Herefter kan man begynde at stege sine pandekager (jeg kommer lidt smør på panden inden den første steges, men ellers benytter jeg ikke noget fedtstof, da det ikke er nødvendigt med min pande, men prøv dig frem)
  • Nyd pandekagerne med fx lemon curd (opskrift kommer snart!) og i godt selskab :-) 

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar