onsdag den 12. marts 2014

Kernebrød

Jeg elsker brød, men er ret sikker på at det ikke er sundt at spise brød hver dag. Derfor afprøver jeg ofte nogle alternativer til fx brød, så brødet ikke indeholder mel. Jeg afprøver for tiden dette kernebrød som madpakkebrød for at se, om to forholdsvis tynde skiver af dette brød kan holder mig mere mæt end to skiver almindeligt rugbrød. Indtil videre tegner det godt, for dette brød mætter helt vildt! Dette brød er dog ikke et brød, man bør spise 5-7 gange om ugen, så nogle af dagene skal der altså kreeres madpakkesalater til skoledagene :-) Virkelig et lækkert brød, som er usandsynlig let og hurtigt at lave!


Kernebrød (inspiration: madbanditten)
Ingredienser:
100g hasselnødder (grofthakket)
100g mandler (grofthakket)
100g solsikkekerner
100g sesamfrø
100g hørfrø
100g græskarkerner
5 æg
1/2 dl olie
2 tsk salt
150g revet ost (helst en med lidt smag i)

Fremgangsmåde:
  • Tænd ovnen på 160 grader varmluft
  • Hak hasselnødder og mandler meget groft
  • Afvej solsikkekerner, sesamfrø, hørfrø og græskarkerner og bland dem sammen med hasselnødderne og mandlerne
  • Tilføj salt og olie og rør godt så alt er fedtet ind i olien
  • Slå æggene ud i en lille skål, og pisk dem godt sammen med en gaffel
  • Tilføj osten til skålen med æggene
  • Herefter tilføjes ægge-oste blandingen til alle kernerne
  • Der røres grundigt
  • Herefter hældes dejen i en rugbrødsform, der er foret med bagepapir
  • Bag i ovnen i 60-70 minutter (mit brød fik 70 minutter)
  • Tag herefter ud af ovnen og lad køle af på en rist
  • Brødet smager usandsynlig godt helt nybagt og uden noget pålæg, og nej jeg kunne ikke vente til det var helt afkølet ;-) 

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar