lørdag den 22. marts 2014

Melfri, lækre havregryns cookies

Disse cookies er super lækre, og så er de også rigtig nemme at lave. De blev opfundet, da den lille pige, jeg passer, ville bage.... Ja så måtte jeg jo til at tænke lidt! Min plan var i starten, at jeg ville forsøge at lave sunde cookies, men min søde tand trådte ind, og der kom altså sukker i ;-) Jeg er dog helt sikker på, at sukkeret sagtens kan erstattes af palme sukker og stevia for en sundere version :-) Da disse er fri for mel kan de altså sagtens gøres glutenfri ved at benytte glutenfri havregryn. Perfekte cookies til lørdags hygge! :-)

Tip: ved omregning fra cup til dl er 0,5 cup ca. det samme som 1,2 dl 


Melfri, lækre havregryns cookies
 (12 cookies)
Ingredienser: 
1½ cup havregryn (evt. glutenfri)
½ tsk natron
½-1 tsk salt (bedøm selv, jeg kan godt lide mine cookies salte)
½ cup kokos mel
4 spsk brun farin (erstat evt. med kokossukker)
6 spsk rørsukker (erstat evt. med stevia)
5 spsk rosiner
2 spsk kokos olie
4 spsk mælk



Fremgangsmåde: 

  • Tænd ovn på 200 grader varmluft
  • Bland alle de tørre ingredienser godt sammen i en skål
  • Hvis kokosolien er fast, så varm den (fx i mikrobølgeovn) indtil den bliver flydende
  • Tilsæt kokosolie, mælk og rosiner og rør godt
  • Lav 12 klatter af cookie dej på to bageplader (de flyder meget ud)
  • Bag i ca. 10 min eller til de er let gyldne
  • Lad dem køle af på en rist, og nyd dem herefter i godt selskab :-)

Bettina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar