torsdag den 2. januar 2014

Italiensk frittata med græskar, porre og kartoffel

Januar er begyndt, og vi vil fokusere endnu mere på sunde opskrifter, der både mætter og er fyldt med gode ting. En af disse retter er frittata. Jeg elsker italiensk mad, og derfor lavede jeg denne lækre frittata. Den blev utrolig lækker, og så var den endda også nem at lave. Den søde karamelliserede porre med den søde græskar giver retten en rigtig god smag, som både børn og voksne i familien var helt vilde med. Toppingen med parmesanosten giver en ekstra cremet smag. Super lækker frittata!


Italiensk frittata med græskar, porre og kartoffel (4 personer)
Ingredienser: 
30 g smør
1½ spsk brun farin
100 g porre (den grønne del, fint hakket)
2 fed hvidløg, knust
350 g græskar, hakket i tern
3 kartofler, mellemstørrelse, hakket i tern
100 ml madlavningsfløde (kan erstattes af mælk for sundere version)
6 æg
Salt
Peber
20 g revet parmesan



Fremgangsmåde: 
  • Smelt smør i en pande ved lav varme
  • Tilsæt brunfarin og rør til der bliver dannet karamel
  • Skru op til middel varme og kom porre og hvidløg på panden
  • Rør ofte (de skal ca. karamellisere i 10 min eller til de er gyldne) 
  • Imens kommes græskar og kartofler i en gryde med kogende vand og lidt salt
  • Lad det koge i ca. 6 min uden låg eller til begge dele er møre
  • Hæld vandet fra, når det er kogt
  • Kom græskar og kartofler ned på panden med porrerne 
  • Tænd ovn på ca. 150 grader
  • Pisk æg og madlavningsfløde sammen med salt og peber
  • Hæld æggeblandingen over grøntsagerne og lad det koge uden låg ved lav varme i 10 min. eller indtil æggene næsten har sat sig, toppen må gerne være lidt blød/flydende
  • Fordel parmesanosten på toppen, og kom panden i ovnen 
  • Den skal ca. have 5-10 min eller til toppen er gylden og fast
  • Lad frittataen stå og trække på køkkenbordet i ca. 5 min inden servering
  • Server din frittata med en grøn salat til og evt. også med noget lækkert, friskbagt brød til! :-)

Bettina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar