onsdag den 26. august 2015

Avocado-humus rugbrødsmad

En af min kærestes venner er vegetar, og han har fortalt, at hans yndlings pålæg på rugbrød er humus og avokado sammen. Det måtte jeg jo afprøve, og jeg må sige, at det smager super godt og er nu nok også en af mine yndlings pålæg på en rugbrød! En mættende, proteinrig, cremet rugbrødsmad med lækker fedme fra avokadoen. Herunder får I også min nye yndlings humus opskrift, som både består af kikærter og hvide bønner :-)


Avocado-humus rugbrødsmad (frokost til 2 personer, dog 1 stort glas med humus)
Ingredienser humus: 
1/2 dåse kikærter
1/2 dåse hvide bønner (disse bønner kan udskiftes med 1/2 dåse kikærter)
1 boullion terning + vand til kogning
Evt. salt
1-3 fed hvidløg
2-3 spsk citron saft
Ca. 1,5-2 dl boullionvand

Ingredienser rugbrødsmadder:
2 store skiver rugbrød
1 stor avocado
2-4 spsk humus
Salt
Peber



Fremgangsmåde:
  • Lav humusen ved at koge kikærter og hvide bønner i vand tilsat boullionterning i omkring 15 minutter
  • Dræn herefter kikærter og bønnerne (men gem kogevandet)
  • Blend nu kikærter, hvide bønner, 1 dl kogevand, hvidløg og citronsaft fx med en stavblender 
  • Når alt er pureret, kan der evt tilføjes mere kogevand (eller postevand hvis humusen er salt nok)
  • Når konsistensen er som ønsket smages der til med evt. citronsaft, salt eller hvidløg
  • Rist rugbrødet fx på en brødrister
  • Kom herefter humus på rugbrødet og tilføj til hver rugbrød 1/2 avocado skåret i tynde skiver
  • Krydr med salt og peber




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar