mandag den 20. juli 2015

Surdej for dummies

Jeg har længe tænkt på at lave mig en surdej, men jeg har altid været lidt afskrækket af det faktum, at jeg troede, det var mega besværligt at lave og holde liv i en surdej! Men da en veninde havde holdt liv i en surdej nogle uger, besluttede jeg mig for, at så måtte jeg også kunne finde ud af det ;-) For nogle uger siden gik jeg derfor igang med projekt surdej, og det har jeg ikke fortrudt. Faktisk er det så nemt at lave og holde liv i en surdej (i hvert fald indtil videre), og brød med surdej smager fantastisk! Hermed en lang fremgangsmåde til hvordan man opstarter en surdej, hvordan man holder den i live og opbevarer den og sidst men ikke mindst tips og tricks til surdej :-)


Surdej for dummies (inspiration: kvalimad og meyer)
Ingredienser:
1/4 rugmel (fx 1/2 dl)
1/4 hvedemel (fx 1/2 dl)
2/4 vand (fx 1 dl)

Fremgangsmåde: 
  • Hæld 2 dl vand sammen med 1 dl rugmel og 1 dl hvedemel i en bøtte, og bland godt sammen
  • Lad dejen stå udækket ved stuetemperatur (hvis sommer så læg en si over, for ellers kommer der fluer i surdejen)
  • Næste dag kommes 1 dl vand og 1/2 dl rugmel og 1/2 dl hvedemel i og rør godt
  • Dette gentages hver dag indtil surdejen begynder at boble og lugte af øllebrød/mørk øl (dette er efter 3-4 dage om sommeren og 7-8 dage om vinteren)
  • Herefter kan surdejen bruges
  • Når surdejen er levende, er det en god idé at komme den i køleskab, for ellers er den svær at styre (så skal man nemlig huske at fodre den hver dag, hvilket desuden giver en alt for stor mængde surdej, hvis man som normale mennesker kun bager brød maks. 1-2 gange om ugen)
  • Når surdejen er i køleskab, kan man nøjes med at fodre den med 7-14 dages mellemrum (eller hver gang der bruges surdej)
  • Når surdejen står i køleskabet, og der skal bages med den, tages den ud nogle timer før, så man kan tjekke, at den er i live (hvis den er lidt sløv og ikke bobler, kan man evt. prøve at fodre den med lidt vand og mel (fx 2 spsk vand og 2 spsk blandet mel), så skulle den gerne boble lidt, hvis den altså stadig er levende) 
  • Efter der er brugt af surdejen, fodres den med 1 dl vand og 1 dl blandet mel, og så lader jeg den stå på køkkenbordet til næste dag
  • Herefter kan den igen kommes i køleskabet indtil surdejen skal bruges næste gang

Tips og tricks og hvad jeg har lært om surdej:
  • Det er lidt svært at forklare hvordan en levende surdej ser ud, men når en surdej lige er blevet fodret, så skulle den gerne skumme helt op, så det øverste lag ligner skum og altså er fyldt med luftbobler
  • Jeg bruger en 1 kg skyr bøtte til min surdej, det er en god beholder til formålet
  • Man må aldrig komme surdejen i en lufttæt beholder så som fx glas med gummiring, så vil surdejen enten dø eller beholderen vil sprænge i luften pga. overtryk
  • Jeg har blandet lige dele hvedemel og rugmel i en beholder, dette gør fodring af surdejen super let, da jeg derfor bare skal tage 1 dl mel fra denne beholder og 1 dl vand
  • I køleskabet har jeg låget lagt løst på bøtten med surdejen (man kan også lægge staniol over åbningen fx), og på køkkenbordet har jeg som sagt ikke låg på 
  • Denne surdej skal lugte og smage surt (det er en god idé at smage på den inden den bruges i en dej), og så skal den lugte af øllebrød eller mørk øl
  • Surdej (specielt hvis den står i køleskab) kan nemt skille uden at det gør noget, og det er altså ikke et tegn på, at surdejen er død
  • Surdej der lugter råddent vil du ikke have i en dej! - prøv at redde surdejen ved at hælde det meste ud indtil der er ca. 1 dl surdej tilbage og begynd så at fodre denne, så burde "den nye" surdej være klar efter 1-3 dage og ikke lugte råddent
  • Når jeg bager med surdej, kommer jeg stadig en lille klump gær i, da surdej alene ikke giver helt så luftigt brød, som brød bagt med gær
  • Hvis man bager brød med surdej i, hvor dejen skal stå natten over, skal det i køleskabet natten over, for ellers når dejen at blive omdannet til én stor surdej hvilket giver et meget syrligt brød, har jeg erfaret ;-) 
  • Herunder kommer lidt billeder af min surdej efter 1 dag, 2 dage og 4 dage

Efter 1 døgn så min surdej sådan ud med lidt bobler, men den lugtede ikke surt - det var altså ikke en surdej endnu:

Efter 2 døgn så min surdej således ud, og der var altså flere bobler, men den lugtede stadig ikke, og der var ikke nok liv i den:

Efter 4-5 dage var min surdej som den skulle være og dermed klar til brug - således kan en surdej altså se ud (dette billede er taget måske 30min efter en fodring) men udseendet behøver ikke være ligesom på dette billede:

Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar