torsdag den 17. juli 2014

Rabarbergrød {sukkerfri}

Jeg er ret stor fan af rabarber! Jeg har nu tømt vores mors have for rabarber, og jeg er nu igang med at få brugt alle rabarberne fra vores farmor og farfars have. Hårdt job må man sige ;-) Jeg har mange gange hørt godt om rabarbergrød lavet med sødemiddel, men jeg har altid tænkt, at det aldrig ville blive det samme. Det måtte dog prøves, og det smager altså lige sådan som rabarbergrød lavet med sukker! Jeg drysser dog alligevel lidt sukker på, når jeg spiser grøden, men det er fordi, at jeg elsker, at det knaser haha ;-)


Rabarbergrød {sukkerfri} (ca. 1 liter)
Ingredienser:
600g rabarber
7 dl vand
75g sukrin+ (eller 150g anden sødning!)
Jævning: 7 spsk "ideal jævning nu" og 3 dl kold vand

Fremgangsmåde:
  • Skyl og snit rabarberne i grove stykker
  • Kom dem i en gryde med vandet og lad koge indtil rabarberne er helt udkogte
  • Si saften fra, vask gryden og kom saften i den rene gryde
  • Tilføj sukrin+ og rør godt indtil saften igen er i kog
  • Når saften koger hældes jævningen i i en tynd stråle imens der piskes grundigt
  • Tag gryden af varmen så snart grøden er jævn
  • Lad grøden køle af i køleskab
  • Nyd den når den er kold med en blanding af mælk og fløde og med et drys sukker på toppen måske ;-)



Charlotte 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar