fredag den 25. juli 2014

Gammeldags rabarberkage med marengs

Da jeg var på felttur med studiet lavede en af lærerene en aften gammeldags rabarberkage med marengs på toppen, da det var hendes fødselsdag. Jeg har mange gange ville prøve at lave sådan en gammeldags rabarberkage med marengs, men har aldrig fået det gjort, fordi jeg troede det var besværligt at lave. Kagen smagte fantastisk, så jeg måtte jo selv prøve at bage sådan en! Denne kage er nu min all-time yndlings rabarberkage, og jeg har bagt den to gange siden jeg smagte den for første gang. Kagen er slet ikke besværlig at lave, og jeg er fan af den forholdsvis lille ingrediens liste, hvor jeg i hvert fald nærmest altid har alle ingredienserne i køleskabet! Dette kan så også være lidt farligt nogen gange, specielt når fryseren bugner af rabarber, der er vasket og snittet og klar til brug ;-)


Gammeldags rabarberkage med marengs (inspiration: nogetiovnen)
Ingredienser rabarber:
500 g rabarber
1 dl sukker

Ingredienser kage:
100 gram smeltet smør
2 dl sukker
2 tsk hjemmelavet vanillesukker (eller 2 tsk sukker og kornene fra 1/2 vanillestang)
2 tsk bagepulver
4 dl hvedemel
2 dl cremefraise
5 æggeblommer

Ingredienser marengs:
5 æggehvider
250 gram sukker


Fremgangsmåde:

  • Tænd ovnen på 175 grader varmluft
  • Først snittes rabarber, og de vendes herefter med 1 dl sukker og trækker imens dejen røres sammen
  • Smelt smør fx i mikrobølgeovn og lad køle lidt af
  • Pisk æggeblommer, sukker og vanille hvidt
  • Tilsæt cremefraise og smeltet (let afkølet) smør
  • Bland mel og bagepulver og tilsæt det til skålen
  • Vend indholdet i skålen forsigtigt indtil der ikke er flere klumper (pas på ikke at slå al luften ud af dejen!)
  • Bland rabarberne i dejen og vend forsigtigt en gang eller to så de er fordelt
  • Fordel dejen i 2 tærtefade eller 1 lille bradepande 
  • Kagen sættes i den 175 grader varme ovn
  • Bages i 20 minutter eller indtil den er færdigbagt overalt
  • Når kagen er færdig piskes æggehviderne stive (de skal ikke piskes for meget, kun lige til hviderne er blevet hvide og kan “stå selv”)
  • Herefter vendes sukkeret i lidt efter lidt (det skal ikke piskes, men vendes forsigtigt i med en ske)
  • Kom marengsen ovenpå kagen og bag igen i 20 minutter eller til marengsen er flot lysebrun på toppen





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar