lørdag den 23. maj 2015

Fersken cupcakes med vanilje-creamcheese frosting

En dag da jeg skulle bage til min studie gruppe, fik jeg sådan lyst til at lave noget meget meget nuttet! Og jeg synes selv jeg lykkedes meget godt :-) De er fine, flotte og smagte endnu bedre end de ser ud. Jeg stod med en lille rest af fersken på dåse, så jeg skulle jo opfinde en lille fin opskrift, da jeg er meget imod madspild ;-) De søde cupcake med den meget lækre og super søde vanilje frosting gav den perfekte kombination. Jeg havde tænkt mig at tilføje hvid chokolade i dejen men glemte at komme det i, men jeg tror, at det ville have gjort den perfekte lille cupcake endnu bedre, hvis det altså er muligt! Hvis du har lyst til noget sødt og lækkert, så er denne meget syndlige cupcake lige sagen. Portionen er ikke så stor, men den kan sagtens ganges op uden problemer.


Fersken cupcakes med vanilje-creamcheese frosting (7 store cupcakes)
Ingredienser dej:
110 g smør
100 g sukker
2 æg
130 g mel
1 tsk bagepulver (med lidt top)
1 nip salt
1 tsk vaniljepulver
3 twist med vaniljetwisteren
2 halve ferskner (fra en fersken dåse)
10 spsk fersken sukkerlage (fra en fersken dåse)
evt. 50-100 g hvid chokolade

Ingredienser frosting:
75 g blødt smør
75 g flødeost (ikke light)
ca. 200 g flormelis
1 spsk fersken sukkerlage (fra en fersken dåse)


Fremgangsmåde:
  • Tænd ovnen på 175 grader over/undervarme
  • I en skål pisk smør og sukker sammen med en el-pisker til det bliver luftigt
  • Tilsæt derefter æg og pisk i et par minutter
  • Tilsæt nu mel, bagepulver, salt, vaniljepulver og vanilje og pisk til dejen er ensformig 
  • Tilsæt fersken saften og pisk 
  • Skær fersken stykkerne i mindre tern, og vend stykkerne i dejen
  • Kom dejen i cupcake forme (mine forme var forholdsvis store, og der blev derfor kun til 7 kager)
  • Bag kagerne i ca. 20-30 min (det kommer meget an på hvor store de er)
  • Når de er let gyldne på toppen, og man kan stikke en kniv i dem uden der er dej på kniven, så er de færdige
  • Når kagerne er helt afkølet, kan man lave frostingen og komme den på kagerne 
  • I en skål piskes flødeost, smør og fersken lage
  • Tilsæt derefter lidt flormelis af gangen til frostingen har den perfekte konsistens 
  • Kom frostingen i en sprøjtepose med tylle i enden og pynt herefter kagerne flot med frostingen og evt. også med lidt chokolade eller andet fint pynt  



Bettina 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar