onsdag den 12. november 2014

SU-mad: spicy spinat suppe

Da jeg lige var flyttet hjemmefra stod den virkelig tit på grøntsagssupper, for det er nemt, lækkert, sund og billigt og så kan det fryses og genopvarmes uden problemer. Dog er mængden af grøntsagsagssupper blevet mindre i de sidste par år, så det er jeg igang med at lave om på, for jeg elsker stadig grøntsagssupper! Denne gang toppede jeg med kidneybønner, og det er virkelig lækkert, og det er faktisk min nye yndlings topping til supper, men nu er jeg også virkelig glad for bønner. Hvis man ikke er til bønner, så duer sprødstegt bacon nok også liiiige ;-)


Spicy spinat suppe (3-4 personer, inspiration: vanløseblues)
Ingredienser:
250g frossen spinat
1 brocoli
3 hvidløg fed
1-2 chili mild (jeg brugte en rød og en grøn)
1/2 liter vand
1-2 dl kokosmælk (evt. en af de små dåser med kokosmælk)
2 tsk herbamere bouillon
Salt
Peber
Topping: 1 dåse kidneybønner og evt. lidt cremefraise


Fremgangsmåde:
  • Kog vand i en elkedel
  • Hæld 1/2 liter kogende vand over den frosne spinat og tilføj bouillonen
  • Varm en stor gryde op med lidt kokosolie eller anden olie ved medium varme
  • Snit chili og hvidløg, og steg begge dele i kort tid i gryden
  • Tilføj vand, spinat og bouillon til gryden
  • Skær broccolien i grove stykker og tilføj til gryden
  • Lad koge i mindst 5 min. med låg på
  • Blend suppen med en stavblender 
  • Tilføj herefter kokosmælk indtil suppen ikke er for stærk
  • Varm suppen igennem og smag til med salt og peber
  • Spis suppen toppet med grundigt skyllede kidneybønner og evt et drys finthakket chili 





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar