torsdag den 9. oktober 2014

Nem, svampet chokolade-appelsin bradepandekage

Efter jeg havde bagt kanelkage, havde vi 1/2 liter kærnemælk i køleskabet, der skulle bruges. Jeg kunne ikke se anden udvej end at der måtte bages en kage til weekendens gæster og min kærestes band, som skulle øve og indspille i weekenden :-) Jeg har aldrig rigtig gjort mig i brandepande kager, da jeg synes, at jeg har oplevet min del af tørre og smagsløse bradepandekager, som jeg mener er spild af kalorier at spise! ;-) Men det er faktisk muligt at lave en svampet, smagfuld, nem og lækker brandepandekage, fx kanelkagen og denne virkelig lækre chokolade-appelsin kage! Prøv den, det tager maks 5 minutter at røre dejen sammen!


Nem, svampet chokolade-appelsin bradepandekage (1 lille brandepande)
Ingredienser kage:
300g mel
250g sukker
5dl kærnemælk
2 tsk natron
1 tsk vanillesukker (gerne hjemmelavet)
4-5 spsk kakao (med top)
1 dl olie
Skal fra en øko appelsin

Ingredienser glasur:
30g appelsin saft
Ca 140g flormelis



Fremgangsmåde:
  • I en skål blandes mel godt med natron, kakaopulver og vanillesukker
  • Riv fint skallen fra en appelsin ned i skålen
  • Herefter tilføjes sukker, kærnemælk og olie 
  • Herefter piskes dejen med et elpiskeris indtil der ikke er flere klumper
  • Hæld dejen i en lille bradepande der er foret med bagepapir
  • Kom kagen i en 200grader varm ovn i ca. 30 minutter eller indtil den er færdigbagt
  • Lad kagen køle helt af
  • Bland glasuren, kom den på kagen og pynt evt. med lidt krymmel 




Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar