lørdag den 16. juli 2016

Mynte-lime sorbet

Jeg elsker paradis-is's mynte-lime sorbet, og min version af denne sorbet var da også den første is, jeg prøvede at lave. Og den er virkelig, virkelig god! Den smager som is-udgaven af en mojito, og jeg synes faktisk, at denne sorbet er lige så god som paradis-is's udgave :-) Virkelig en lækker is! Isen er frisk og syrlig, og derfor er den perfekt som dessert til fx en menu hvor man egentlig er mæt efter de tidligere retter ;-)


Mynte-lime sorbet (inspiration: femina, 4 personer)
Ingredienser:
3 dl vand
2,5 dl sukker
1 bundt frisk mynte
1,5 dl friskpresset limesaft (2-3 meget store eller 6 af de små man købe samlet i fx Netto)

Fremgangsmåde:
  • Bring vand og sukker i kog i en kasserolle, og lad det simre, til sukkeret er helt opløst
  • Hak mynten meget fint, og hæld den varme sukkerlage over
  • Lad blandingen stå og trække i ca. 15 minutter
  • Si evt. myntebladene fra (mine var så finthakkede at jeg beholdte dem i ismassen, da det ser så fint ud) 
  • Når massen er kølet lidt ned, tilsættes limesaft 
  • Lad ismassen køle ned til 15-25 grader
  • Kør i ismaskine i 30-45 minutter afhængig af hvor varm massen var, da den kom i ismaskinen
  • Kom i en bøtte i fryseren eller spis med det samme 
  • Servér isen som en frisk dessert og evt. med frisk mynte på toppen





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar