søndag den 14. februar 2016

Verdens bedste chokolademousse

For nylig kom jeg i tanke om en dessert, jeg ikke har smagt siden min barndom nemlig chokolademousse. Da jeg inden jul tempererede chokolade til en portion flødeboller, der skulle bruges som en spiselig julegave, var der en del chokolade til overs. Denne chokolade gemte jeg, og den blev så brugt til denne fantastiske chokolademousse. Moussen smager SÅ godt af chokolade, den er super luftig og selvfølgelig blød og rund i smagen pga fløde og æggeblommer. Der er delte meninger om, om en chokolademousse skal indeholde fløde, men efter min mening er det altså et must :-)


Verdens bedste chokolademousse (dessert til 4 personer, inspiration: valdemarsro)
Ingredienser:
150g chokolade (jeg brugte 65%)
4-6 æggeblommer (evt. pastoriserede)
2 spsk sukker
3 dl piskefløde


Fremgangsmåde:
  • Hak chokoladen groft og smelt den i et vandbad
  • Pisk æggeblommerne med sukker til det er en helt hvid og luftig æggesnaps
  • Pisk i en anden skål fløden til en let og luftig skum 
  • Hæld langsomt den smeltede chokolade i æggesnapsen mens der fortsat piskes (massen bliver lidt stiv, det gør ikke noget)
  • Hvis massen er blevet lidt stiv, så kom nogle spsk flødeskum i og pisk det sammen, så massen er mere medgørlig
  • Herefter vendes flødeskummet forsigtigt med chokolademassen
  • Kom chokolademousse i serveringsglas og stil på køl i et par timer inden servering





Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar