tirsdag den 26. januar 2016

Vegansk bolognese med soy4you

Når man som jeg går op i at passe på vores jord, så er det på det seneste blevet meget klart for mig, at det bedste, jeg kan gøre for vores jord er at spise vegansk. Jeg bliver dog nok aldrig veganer, men jeg prøver at spise vegetarisk i hvert fald nogle gange om ugen. På food festival i Århus sidste år prøvede jeg en bolognese med soya-proteinet Soy4you, som smagte præcis som en rigtig bolognese med hakket oksekød i, så det måtte jeg lige eksperimentere med selv. Og denne bolognese smager altså super godt, og så kan den sikkert snyde den mest kød-elskende person til at spise en vegansk ret ;-)


NB: jeg køber Soy4you i Rema1000, og den færdige "kødsovs" kan sagtens fryses ned

Vegetar bolognese med Soy4you (6-7 personer, inspiration: kærlighedogkikærter)
Ingredienser soya granulat:
125 g soya granuleret mørk fra Soy4you
5 dl kogende vand + 1 bouillon terning
1 spsk salt
2 spsk HP-sauce
2 tsk citronsaft
2 spsk oregano
1 tsk røget paprika
Salt og peber

Ingredienser bolognese:
2 hakkede løg
4 hakkede fed hvidløg
200-300g gulerødder (jeg rev dem groft men de kan også være i tern fx)
2 stilke bladselleri fintsnittet
1 rød peberfrugter i små tern
1 tsk paprika
1 tsk chilipulver
1 tsk hvidløgspulver
1 spsk oregano
1 spsk basilikum
1 dåse tomatpuré
2 dåser flåede, hakkede tomater
Salt og peber

Tilbehør: 100-150 g kogt pasta pr person eller strimler af 1/2 squash pr person


Fremgangsmåde:
  • Sojagranulaten skal gerne opblødes en times tid i forvejen (eller længere inden og så stå på køl indtil brug)
  • Bland 5 dl kogende vand med 1  bouillon terning
  • Kom sojagranulat i en skål med HP-sauce, citronsaft og krydderierne
  • Kom den varme  bouillon vand ned til sojagranulaten, så den bliver opblødt
  • Rør evt. i blandingen et par gange, mens den køler ned (ikke så vigtigt)
  • Varm en gryde med lidt olie og sauter løg, hvidløg og bladselleri
  • Når de bliver gennemsigtige, så kommes krydderierne, gulerødder og peberfrugt ned i gryden
  • Når grøntsagerne er møre, tilføjes en dåse tomatpuré 
  • Tilsæt nu sojakødet (og evt. ikke-absorberet bouillon) samt dåsetomaterne og evt. lidt vand
  • Smag til med salt, citronsaft, balsamico, ketchup, sukker eller andet
  • Server bolognesen med kogt pasta eller strimler af squash
  • Hvis det skal være helt vegansk, så kan der drysses med gærflager, men ellers kan fintrevet parmesanost også benyttes 






Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar