lørdag den 3. januar 2015

Verdens bedste hvid chokolade trøffel

Da jeg fik til opgave at medbringe chokolade til kaffen juleaften, vidste jeg med det samme, at jeg ville medbringe hvid chokolade trøfler rullet i kokosmel, der ligner snebolde. Disse smager lige som jeg synes, en hvid chokolade trøffel skal smage! Desuden smelter de på tungen, og så smager de bare så skønt! Jeg er fan af hvide chokolade-kugler fra Lindt med hvid chokolade trøffel indeni, og disse trøfler smager præcis ligesådan. Ærgerligt at jeg her i januar har skruet op for grøntsager og juice og ned for kage og snacks, men ved lejlighed skal disse helt sikkert laves igen ;-)


Hvid chokolade trøffel (
ca. 30-35 stk, inspiration: madkollektiv)
Ingredienser:
170g hvid chokolade
1/2 dl fløde
60g smør

Pynt: kokos, finthakkede/blendede nødder, frysetørrede bær, kakaopulver osv.


Fremgangsmåde:
  • Varm fløde og smør op over vandbad 
  • Imens hakkes chokoladen 
  • Chokoladen kommes i den varme fløde/smør blanding lidt af gangen (alt skal være smeltet før det næste chokolade kommes i)
  • Fordel massen i en lille bøtte beklædt med bagepapir
  • Lad køle helt af i køleskab (mindst 2 timer)
  • Form små kugler af massen vha. en teske og en hånd, og rul dem herefter i fx kokosmel 
  • NB: det er en god ide at vaske hænder i koldt vand ved hver 4.-5. kugle, for så begynder massen ikke at smelte på hænderne
  • Opbevar i køleskab lige indtil servering 






Charlotte

Ingen kommentarer:

Send en kommentar